דור לדור עפולה
דור לדור עפולה
חסר רכיב

המדריך לקבלת סיוע במימון הטיפול בהורים מזדקנים


המדריך לקבלת סיוע במימון הטיפול בהורים מזדקנים
סוגי השירותים המסייעים במימון השירותים הנחוצים להורים הזקנים

רעות אשל / אדוה בובליל / משפחה מטפלת

הטיפול בהורים דורש משאבים רבים מבני המשפחה המטפלים, בין השאר, משאבים כלכליים. המאמר שלפניכם "יעשה סדר" במרכיבי הטיפול השונים: השירותים שנחוצים להורה, הצעות לחיסכון ומציאת מקורות מימון לטיפול.

דאגו לפעול למיצוי זכויות שלכם ושל הוריכם:
להוריכם כאזרחים וותיקים (או במקרים מסויימים כנכים או סיעודיים) יש זכויות להנחות והטבות ברשויות המקומיות, שחשוב שתהיו מודעים להן.

ארנונה – אזרחים וותיקים עשויים להיות זכאים להנחה בתשלום הארנונה. על מנת לקבל הנחה בארנונה יש לפנות למשרדי הרשות המקומית בצירוף מסמכים ואישורים מתאימים

הטבה בתשלום המים– ניתנת למקבלי גמלת סיעוד בשיעור 150% ומעלה, מקבלי קצבת שירותים מיוחדים, מקבלי קצבת ניידות, מקבלי קצבת נכות כללית עם נכות רפואית של 70%, זקנים המקבלים קצבת זקנה לנכהועונים על קריטריונים נוספים שהוגדרו על ידי רשות המים. ההטבה היא תוספת של 3.55 מ"ק מים בחודש, בתעריף הנמוך (כל אזרח זכאי לתשלום של 3.5 מ"ק בתעריף נמוך. לאוכלוסיות הזכאיות להנחה הכמות מוכפלת)

אגרת טלוויזיה – משנת 2006 פטורים כל האזרחים הוותיקים מתשלום אגרת טלוויזיה

החזרי מס של ההורים ו/או של המטפל העיקרי – קשישים הגרים בבתי אבות או המאושפזים במחלקות סיעודיות, זוכים להקלות מס שונות. אשפוז ההורה מקנה זיכוי מס לאחד מילדיו

פעלו להנחות ברכישת תרופות – הרשות המקומית מציעה סיוע במימון הוצאות רפואיות בהתאם למגבלות התקציב ולהכנסות ההורים (אביזרי עזר שקופ"ח ומשרד הבריאות אינם מממנים, ). בנוסף, לחולים כרוניים ניתנת הנחה ברכישת תרופות עד סכום מסויים, ולכן אם הזקן מוכר כחולה כרוני, חשוב להגדיר אותו ככזה מול קופת החולים. כדאי גם לשאול את הרופא האם קיימות תרופות מקבילות במחיר זול יותר, על מנת לחסוך בהוצאות.

מיצוי זכויות כניצולי שואה – ניצולי שואה זכאים להטבות נוספות וזכויות ייחודיות, כגון- תוספת של תשע שעות סיעוד , הנחה בארנונה, דמי הבראה ועוד. לבירור זכויות ההורים כניצולי שואה, ניתן לפנות למוקד המידע "רעות אשל".

בדקו האם מגיעה להוריכם השלמת הכנסה מביטוח לאומי – מדובר בקצבה המשולמת לזקנים בנוסף לקצבת הזקנה, והיא מקנה הנחות נוספות מלבד תוספת הגמלה. לברור זכאות יש לפנות לסניף הביטוח הלאומי הקרוב למקום מגוריכם ולהגיש בקשה. עוד על השלמת הכנסה ראה כאן.
היעזרו בארגוני מתנדבים ובשירותי הרווחה

עמותות הסיוע כמו- "יד שרה" ו"עזר מציון" מציעות מגוון רחב של שירותים ועזרה לזקנים הזקוקים לכך, בין היתר השאלת ציוד רפואי (כגון: כסאות גלגלים, הליכונים), שרותי הסעות באמבולנסים, מוצרי היגיינה במחירים מינימליים, ועוד. לרשימת העמותות המשאילות ציוד רפואי ראה כאן.
ארגון "חברים לרפואה", מסייע לעיתים בקבלת תרופות במידה וקיימות במלאי שלהם.

הלשכות לשירותים חברתיים לעיתים מציעות סיוע חומרי נקודתי לזקנים הנזקקים לכך (תלוי בתקציב הרשות ובהכנסת הפונה), מומלץ לפנות אל העו"ס המקומית על מנת לבדוק את אפשרויות הסיוע המוצעות.

פנו לגורמים המסייעים במימון טיפול בבית
ביטוח לאומי מסייע במימון הטיפול בבית מכוח "חוק סיעוד". במסגרת השירותים שמעניק חוק סיעוד ניתן לקבל מימון לשהות במרכז יום, שעות טיפול של מטפלת או עובד זר בבית, לחצן מצוקה ואספקת מוצרי ספיגה. במקרה והזקן זקוק לסיוע בפעולות היומיומיות או נזקק להשגחה קבועה, פנו למלא טופס תביעה לגמלת סיעוד ומסרו אותו לפקיד התביעות בסניף המוסד לביטוח לאומי שבמקום המגורים. בנוסף, לניצולי שואה יש זכויות נוספות לשעות סיעוד.
(הערת עורכת האתר- עמותת דור לדור מספקת שירותים אלה לתושבי עפולה בלבד, לפרטים הנכם מוזמנים לפנות – 0524312123).

פנו לגורמים המסייעים במימון בית אבות ודיור מוגן
מימון מגורי הזקן בבית אבות או בדיור המוגן עלול להיות נטל כלכלי משמעותי עבור בן המשפחה ומשפחתו. להלן מספר אפשרויות לסיוע בעניין זה:
משכנתא הפוכה –משכנתא הפוכה הינה הלוואה כנגד שיעבוד דירת המגורים, שאין צורך להחזיר עד מותו של בעל הדירה, לאחר מותו הנכס יימכר והסכום שיתקבל ישמש לכיסוי ההלוואה, ההפרש יועבר ליורשים.
משרד הרווחה- תוכלו לפנות למשרד הרווחה, באמצעות הלשכות לשירותים חברתיים באזור המגורים, העשויים להעניק לכם סיוע בהשתתפות מימון בית אבות, בהתאם למצבם הכלכלי והתפקודי של הוריכם ושלכם.
משרד הבריאות- במקרים של זקנים סיעודיים ותשושי נפש, תוכלו לפנות למשרד הבריאות בבקשה לקוד לשם קבלת סיוע זה.
לעתים קרובות, בעיקר מתוך לחץ, אנו שוכחים כי קיימים גופים וארגונים שתכליתם לסייע לנו בטיפול בהורה. מיצוי זכויות מול הרשויות ופניה לעמותות עשויים להקל על העומס.
***
אנו בעמותת דור לדור עפולה –
נוכל להעמיד לרשותכם ייעוץ והכוונה
yael@dorledor.co.il

חסר רכיב